08. maja 2018 roku

31297785_2041313862750683_8468273673045544137_n
VI. Śląskie Forum Drogownictwa (źródło: Polski Kongres Drogowy)

W dniach 24.04.2018 – 26.04.2018 przedstawiciele grupy firm HELLER dr inż. Sławomir Heller i Marek Skakuj z HELLER Ingenieurgesellschaft mbH oraz Tomasz Wojsz, Jan Zieliński i Wojciech Smęt z Heller Consult sp. z o.o. uczestniczyli w VI Międzynarodowej Konferencji Śląskie Forum Drogownictwa, największej międzynarodowej konferencji tej branży w Polsce. Konferencja odbyła się w Hotelu PARK INN by RADISSON w Katowicach.

VI. Śląskie Forum Drogownictwa zostało zorganizowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Polski Kongres Drogowy (PKD). Ponadto, honorowy patronat nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Śląskiego pan Wojciech Saługa.

Forum Śląskie
Uczestnicy Forum, wśród nich dr Sławomir Heller oraz Prezes Zarządu Heller Consult sp. z o.o. Tomasz Wojsz (źródło: ZDW Katowice)

Górny Śląsk to najbardziej zaludniony region Polski, posiadający dwukrotnie gęstszą sieć dróg niż wynosi średnia dla kraju. Stanowi przez to najbardziej obciążony rejon krajowej sieci drogowej, co wynika też z lokalizacji w obrębie europejskich korytarzy transportowych. Śląskie Forum Drogownictwa w Katowicach jest znakomitą okazją do wymiany doświadczeń badaczy i praktyków z Polski, Niemiec i innych krajów Europy Środkowej na temat najnowszych trendów w drogownictwie. Przez dwa dni tegorocznej konferencji dyskutowano o technicznych aspektach utrzymania dróg, oraz technologii budowy nawierzchni asfaltowych i betonowych. Poruszono również tak istotną kwestię, jaką jest bezpieczeństwo ruchu drogowego, a wiodącym tematem w tej dziedzinie było bezpieczeństwo motocyklistów. Tematyce tej poświęcono szczególnie dużo uwagi podczas Panelu dyskusyjnego: Jak sprawić, aby Infrastruktura drogowa była bezpieczniejsza dla motocyklistów.

DbozbYMWAAMTrAG
VI. Śląskie Forum Drogownictwa (źródło własne)

Wśród uczestników znaleźli się wybitni przedstawiciele branży drogowej, czołowych niemieckich instytucji badawczych; BASt i FGSV, federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej oraz rządu krajowego Bawarii, przedstawiciele zarządów dróg powiatowych i gminnych oraz reprezentanci Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Województwa Śląskiego i innych regionów kraju.

Dyskusja na VI Śląskim Forum Drogowym dotyczyła między innymi Dróg Samorządowych, które potrzebują wytycznych technicznych opracowanych przez Ministerstwo. Zbigniew Tabor, Dyrektor ZDW w Katowicach podkreślał, że „to nie Zarządy Dróg Wojewódzkich powinny prowadzić prace badawcze dotyczące wytycznych technicznych”. W Niemczech praca nad systemem wytycznych technicznych, którym muszą odpowiadać drogi, rozpoczęła się w 1955 roku i trwa do tej pory poprzez ciągłe ich doskonalenie. W Polsce ten proces dopiero się zaczyna. Pojawia się pytanie – ile lat potrzebuje Polska?

Dbo0tYQXcAAu977.jpg large
Prezentacja podczas Konferencji (źródło własne)

Innym bardzo ważnym tematem Konferencji było stosowanie podejścia Road Asset Management  – kompleksowego zarządzania infrastrukturą drogową. Szczególnemu aspektowi tej konferencji została poświęcona V sesja Konferencji Odporna Infrastruktura drogowa w kontekście zarządzania ryzykiem w Asset Management, którą poprowadził Dr Sławomir Heller. W tej sesji znalazł się wykład reprezentującego grupę HELLER Marka Skakuja na temat: „Asset Management… i co dalej?”  Omówił on zagadnienie Asset Management oraz cel jego wdrażania w organizacji, podkreślił również, że 2 lata temu na Śląskim Forum Drogownictwa był prezentowany tylko jeden wykład dotyczący Asset Management, a w tym roku jest ich już 4, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tą tematyką w branży drogowej. O Asset Management oraz o Inframie mówił również Karol Markowski z GDDKiA Gdańsk, podczas wykładu Cele działalności Komitetu Technicznego Road Asset Management Polskiego Kongresu Drogowego.

Asset Management zyskuje coraz większą popularność wśród zarządców dróg w Polsce, czego doskonałym przykładem są cieszące się dużym zainteresowaniem warsztaty inicjatywy edukacyjnej INFRAMA z Podstaw Road Asset Management (kolejny warsztat Inframa w czerwcu w Warszawie! więcej: inframa.pl).

Sprawna infrastruktura drogowa jest wyznacznikiem postępu i rozwoju cywilizacyjnego. Nowoczesne państwo funkcjonuje prawidłowo tylko przy dobrej infrastrukturze drogowej. Stanowi ona warunek konieczny dla zapewnienia mobilności osób i towarów oraz dostępu do życia społecznego, umożliwia integrację różnych grup społecznych, warunkuje jakość życia oraz stanowi kluczowe kryterium miary konkurencyjności państw i regionów.

Więcej informacji na temat Konferencji: kongresdrogowy.pl