12. czerwca 2018 r.

Czy można przeprowadzać diagnostykę stanu nawierzchni przy okazji? A kilka razy w tygodniu? Brzmi to futurystycznie, lecz można to osiągnąć. Zespół Heller Consult podjął wyzwanie urzeczywistnić takie marzenie. Mając 20-letnie doświadczenie w przeprowadzeniu projektów z diagnostyki stanu nawierzchni wiemy, że dążenie do bardzo kompletnych i dokładnych danych o stanie drogi uzyskuje się często kosztem ich aktualności. Wysokie koszty diagnostyki z zastosowaniem specjalistycznych pojazdów pomiarowych nie pozwalają przeprowadzać oceny stanu nawierzchni wystarczająco często. Jednak czy łatwo jest zarządzać infrastrukturą drogową badając jej stan jedynie raz na 5 lat?

Ale wróćmy do futurystyki. „Komfort jazdy i równość nawierzchni można mierzyć podczas zwykłych przejazdów samochodem wykorzystując czujniki drgań zainstalowane w smartfonach” twierdzi dr. inż.  Karol Opara, kierownik projektu ASPEN Accelerometric System for Pavement Evaluation. „Na nierównej drodze telefon w moim samochodzie drży jak osika, a aspen, to angielska nazwa tego pięknego drzewa” dodaje Tomasz Wojsz, prezes Heller Consult. „W nasz pomysł uwierzyła Europejska Agencja Kosmiczna dofinansowując go w ramach programu Kickstart Activities. Technologią kosmiczną wykorzystywaną w OSICE jest nawigacja satelitarna oparta zarówno na systemie GPS jak i jego europejskim odpowiedniku Galileo”.

Czym jest OSIKA?

Z zastosowaniem takiego systemu dane mogą być zbierane i aktualizowane codziennie bez dużych inwestycji czasu. Ponadto dane w aplikacji są analizowane na bieżąco, a wizualizacja wyników analizy pozwala na skuteczne podejmowanie decyzji.

Diagnostyka z zastosowaniem OSIKI będzie prosta. Wystarczy:

  • ściągnąć aplikację na android OSIKA;
  • zamontować telefon w samochodzie i … zapomnieć o nim;
  • pomiary prowadzone są w tle, przy okazji zwykłych przejazdów, a następnie udostępniane online w postaci map, profili i wykresów.

Dzięki aktualnym i obiektywnym danym o stanie nawierzchni i komforcie jazdy można podejmować trafniejsze i lepiej uzasadnione decyzje utrzymaniowe.

OSIKA nie zastępuje tradycyjnej diagnostyki stanu nawierzchni. Stanowi jej uzupełnienie, które umożliwia przeprowadzenie wstępnej analizy stanu dróg. Pomiary prowadzone są automatycznie przy okazji przejazdów wykonywanych w innych celach. Dzięki temu dane aktualizowane są na bieżąco. Wielokrotne przejazdy tym samym odcinkiem zwiększają dokładność wyników.

Obecnie zespół Heller Consult pracuje nad doskonaleniem oprogramowania oraz modeli matematycznych stanowiących rdzeń systemu OSIKA. W trakcie projektu jest opracowywana nowa innowacyjna technologia tworząca kompletny skuteczny system wstępnej diagnozy stanu dróg. Pozwoli on na upowszechnienie badań drogowych i częstszą aktualizację danych.