W ostatnich latach wraz ze wzrostem ruchu rowerowego rośnie świadomość użytkowników jednośladów, a co za tym idzie, ich oczekiwania dotyczące jakości infrastruktury rowerowej. Użytkownicy coraz częściej zwracają uwagę na typ oraz stan nawierzchni, po której się poruszają. Większe potrzeby użytkowników w zakresie komfortu jazdy po drogach dla rowerów dostrzegają także decydenci w Europie, kładąc coraz to większy nacisk na poprawę stanu infrastruktury rowerowej.
Jednym z czynników świadczących o wysokiej jakości infrastruktury rowerowej jest jej odpowiednie utrzymanie. Diagnostyka nawierzchni rowerowych jest ważnym elementem ich poprawnego utrzymania. Jednak w przeciwieństwie do diagnostyki stanu nawierzchni dróg dla pojazdów dwuśladowych, dla dróg dla jednośladów wciąż brak jednolitych wytycznych diagnostycznych nie tylko w Polsce, ale i na poziomie Unii Europejskiej. Parametry nawierzchni dróg dla rowerów oraz sposób, w jaki powinny być określane wciąż pozostają nieustandaryzowane.
Belgijskie Centrum Badań Drogowych (z ang. Belgian Road Research Centre (BRRC)) w swoim dwuletnim projekcie „Charakterystyka nawierzchni dróg dla rowerów” (z ang. „Surface Characteristics of Bicycle Lanes” (SuChar-BiLan)) postanowiło zebrać obecnie stosowane podejścia oraz metody diagnostyki dróg dla rowerów w celu pomocy w opracowaniu europejskich standardów diagnostyki dróg dla rowerów.
Szerzej o belgijskim projekcie można przeczytać w artykule Belgian pre-normative research project SuChar-BiLan on surface monitoring of bicycle lanes.
Pomiary z wykorzystaniem systemu ASPEN
Na zaproszenie BRRC mieliśmy przyjemność zaprezentować nasze podejście do diagnostyki dróg dla rowerów, czyli wykorzystanie systemu ASPEN. Nasi koledzy, Adrian oraz Piotr, udali się do Belgii, aby na specjalnie przygotowanych dwóch torach testowych zaprezentować działanie naszego systemu poprzez zbieranie danych o nawierzchni przy użyciu smartfonów oraz poprzez rejestrowanie obrazu przy użyciu dodatkowych kamer. Dowodem wszechstronności naszego rozwiązania było zebranie danych o nawierzchni ze smartfonów zamontowanych na dwóch różnych jednośladach – rowerze oraz hulajnodze elektrycznej. Wynikiem naszych prac było uzyskanie kompletnej informacji o infrastrukturze pomiarowej na którą składały się:
- uproszczona i szczegółowa ocena wizualna nawierzchni rowerowej,
- określenie rodzaju nawierzchni rowerowej,
- obliczenie wskaźników nierówności podłużnej oraz dyskomfortu jazdy,
- zanonimizowana zdjęcia z kamery frontowej i kamery 360 torów testowych.
Wszystkie nasze prace zostały przedstawione w systemie udostępniania wyników OnKo3 na profilach, mapach, w tabelach oraz na zdjęciach.

Dotychczasowe osiągnięcia
System ASPEN, wspierany przez Europejską Agencję Kosmiczną, został już z sukcesem wdrożony w Niemczech i Polsce. Projekt SuChar-BiLan to kolejny krok w naszej misji tworzenia bezpieczniejszej i bardziej dostępnej infrastruktury rowerowej. Jesteśmy dumni, że możemy przyczyniać się do poprawy jakości infrastruktury rowerowej, łącząc zaawansowane technologie z praktycznym podejściem do badań.