aktualnościfirma

Heller Consult na Seminarium Warsztatowym Drogi Publiczne w Toruniu

W dniach 19-20 sierpnia w Toruniu odbyły się Seminaria Warsztatowe Drogi Publiczne dla Polski północno-zachodniej. Tegoroczna edycja wydarzenia objęła swoją tematyką Kompleksową realizację dróg gminnych i powiatowych oraz ciągów pieszo-rowerowych.

Ponad 80 uczestników powitały lokalne władze – Zastępca Prezydenta miasta Torunia Zbigniew Fiderowicz, oraz Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Rafał Wiewiórski. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbieta Anna Polak, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, a także Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski.

Wśród licznych prezentacji pojawiły się m. in. takie zagadnienia, jak Technologie asfaltowe dla dróg samorządowych i ciągów pieszo-rowerowych, Oznakowanie poziomie i pionowe dróg w świetle Ustawy o wyrobach budowlanych, Jak podnieść trwałość nawierzchni asfaltowych? Rozwiązania warte przemyślenia, oraz Ważne aspekty jakościowe w procesie budowy nawierzchni asfaltowej.

Silna reprezentacja firmy

Firmę Heller Consult reprezentował członek zarządu Jan Zieliński, który w swojej prezentacji opowiedział o tym Jak zachować chodniki i ciągi pieszo rowerowe w dobrym stanie na lata oraz o metodach i narzędziach, które wspomagają zarządców dróg w tych działaniach. W celu odniesienia proponowanych rozwiązań w naszej polskiej rzeczywistości, został przywołany najnowszy raport Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wskazujący na dynamicznie wzrastający ruch rowerowy w polskich miastach i miasteczkach.

Zdjęcie 1: Podczas Seminarium (źródło: własne)
Zdjęcie 2: Podczas Seminarium (źródło: własne)

Badania przeprowadzone przez Stowarzyszenie w lipcu tego roku dowodzą, że w 2020 roku w Polsce rozpoczęła się „Rowerowa Rewolucja”. Zaobserwować można znaczący wzrost zainteresowania komunikacją rowerową. Polacy masowo przesiedli się na jednoślady, rezygnując z publicznego transportu w obawie przed zakażeniem COVID-19. Tylko w maju wyprodukowano w Polsce 119 tys. rowerów, czyli ponad 30% więcej w stosunku do roku 2019.

Jednocześnie można zauważyć jak duże znaczenie dla użytkowników ścieżek rowerowych ma bezpieczna jazda. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego z 11 sierpnia 2020 r.:

  • 49% respondentów za największe zagrożenie dla rowerzystów uznało brak lub zbyt małą ilość ścieżek rowerowych;
  • 29% ankietowanych twierdzi, że ich bezpieczeństwo obniżają źle zaprojektowane ścieżki rowerowe;
  • 63% badanych chce rozbudowy infrastruktury rowerowej w celu poprawy bezpieczeństwa.

Skuteczne zarządzanie stanem nawierzchni

Stan nawierzchni wielu ścieżek rowerowych w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Użytkownicy skarżą się na komfort jazdy, nie czują się bezpiecznie. Monitorowanie stanu nawierzchni całej sieci dróg i ścieżek niesie za sobą ogromne koszty dla zarządcy. Z problemem tym borykają się zarządcy dróg wszystkich kategorii, czy to z małych czy większych miast. Napięte budżety nie pozwalają utrzymywać infrastruktury rowerowej w należytej kondycji.

Punktem wyjścia w skutecznym zarządzaniu chodnikami i ciągami pieszo-rowerowymi jest podejmowanie decyzji w oparciu o dane. To informacje i wynikającą z nich wiedza pozwalają na wybór właściwego scenariusza i określenie niezbędnych wydatków. Jan Zieliński przedstawił w jaki sposób optymalizować decyzje ekonomiczne zgodnie z zasadami opisanymi w normie ISO 55000 Asset Management, wskazując na kluczowe elementy procesu.

Prezentacja systemu OSIKA

Do Torunia przyjechaliśmy razem z naszymi hulajnogami elektrycznymi podłączonymi do systemu OSIKA (Otwartego Systemu Inspekcji Komunikacyjno-Akcelerometrycznej), które zostały zaprezentowane podczas praktycznej części wystąpienia. Aplikacja OSIKA znacząco usprawnia proces pozyskiwania informacji o stanie nawierzchni chodników, dróg dla rowerów, a także ulic. Przy pomocy smartfonu zamontowanego na hulajnogach rejestruje drgania i analizuje zgromadzone dane w celu uzyskania oceny stanu nawierzchni, dla poprawy bezpieczeństwa, komfortu jazdy i planowania budżetów utrzymaniowych. To nieporównywalnie tańsze od standardowych kampanii diagnostycznych i jednocześnie skuteczne rozwiązanie z powodzeniem rozwijamy w ramach projektu badawczo-rozwojowego współfinansowanego przez ESA (Europejska Agencja Kosmiczna).

Zdjęcie 3: Hulajnogi elektryczne (źródło: własne)

OnKo3

Na koniec wystąpienia uczestnicy mieli okazję zapoznać się z naszym flagowym narzędziem wspierającym zarządzanie utrzymaniem- Onko3, pozwalającym na interaktywny i synchroniczny dostęp do danych drogowych.

Zebrane podczas różnych kampanii pomiarowych dane są ujednolicane do jednorodnej postaci, a użytkownicy zyskują dostęp do map tematycznych, profili liniowych oraz zestawień tabelarycznych. Zwizualizowane dane dopełniają zdjęcia nawierzchni oraz fotorejestracja pasa drogowego.

Wyraźną zaletą i przewagą narzędzia Onko3 nad klasycznymi systemami geoinformacyjnymi (GIS), jest fakt, iż użytkownik posiada zsynchronizowany dostęp do wszystkich istotnych dla niego informacji bez ograniczeń.

Zdjęcie 4: Widok aplikacji Onko3 (źródło: własne)

Seminarium warsztatowe Drogi Publiczne było doskonałą okazją dla słuchaczy do poszerzenia wiedzy technicznej, m.in. z zagadnień wyznaczania ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, wyboru nawierzchni drogowych oraz chodnikowych, jak również ich utrzymania. Uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek dotyczących zarządzania i podejmowania świadomych decyzji dotyczących infrastruktury.

Nie ma wątpliwości, że wydarzenie to jest warte uwagi, dlatego nie zabraknie nas także we Wrocławiu, gdzie w dniach 25-26 sierpnia 2020 r. odbędzie się kolejne seminarium, tym razem dla Polski południowo-zachodniej.