Heller Consult na Seminarium Warsztatowym Drogi Publiczne w Toruniu

hulajnogi elektryczne wykonujące diagnostykę stanu nawierzchni przy pomocy aplikacji OSIKA

W dniach 19-20 sierpnia w Toruniu odbyły się Seminaria Warsztatowe Drogi Publiczne dla Polski północno-zachodniej. Tegoroczna edycja wydarzenia objęła swoją tematyką Kompleksową realizację dróg gminnych i powiatowych oraz ciągów pieszo-rowerowych.

Ponad 80 uczestników powitały lokalne władze – Zastępca Prezydenta miasta Torunia Zbigniew Fiderowicz, oraz Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Rafał Wiewiórski. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Marszałek Województwa Lubuskiego Elżbieta Anna Polak, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, a także Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski.

Wśród licznych prezentacji pojawiły się m. in. takie zagadnienia, jak Technologie asfaltowe dla dróg samorządowych i ciągów pieszo-rowerowych, Oznakowanie poziomie i pionowe dróg w świetle Ustawy o wyrobach budowlanych, Jak podnieść trwałość nawierzchni asfaltowych? Rozwiązania warte przemyślenia, oraz Ważne aspekty jakościowe w procesie budowy nawierzchni asfaltowej.

Silna reprezentacja firmy

Firmę Heller Consult reprezentował członek zarządu Jan Zieliński, który w swojej prezentacji opowiedział o tym Jak zachować chodniki i ciągi pieszo rowerowe w dobrym stanie na lata. Omówił także metody i narzędzia, które wspomagają zarządców dróg w tych działaniach. W celu odniesienia proponowanych rozwiązań w naszej polskiej rzeczywistości został przywołany najnowszy raport Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wskazujący na dynamicznie wzrastający ruch rowerowy w polskich miastach i miasteczkach.

Heller Consult na Seminarium Warsztatowym Drogi Publiczne w Toruniu
Zdjęcie 1: Podczas Seminarium (źródło: własne)
Heller Consult na Seminarium Warsztatowym Drogi Publiczne w Toruniu
Zdjęcie 2: Podczas Seminarium (źródło: własne)

Badania przeprowadzone przez Stowarzyszenie w lipcu tego roku dowodzą, że w 2020 roku w Polsce rozpoczęła się „Rowerowa Rewolucja”. Zaobserwować można znaczący wzrost zainteresowania komunikacją rowerową. Polacy masowo przesiedli się na jednoślady, rezygnując z publicznego transportu w obawie przed zakażeniem COVID-19. Tylko w maju wyprodukowano w Polsce 119 tys. rowerów, czyli ponad 30% więcej w stosunku do roku 2019.

Jednocześnie można zauważyć jak duże znaczenie dla użytkowników ścieżek rowerowych ma bezpieczna jazda. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego z 11 sierpnia 2020 r.:

  • 49% respondentów za największe zagrożenie dla rowerzystów uznało brak lub zbyt małą ilość ścieżek rowerowych;
  • 29% ankietowanych twierdzi, że ich bezpieczeństwo obniżają źle zaprojektowane ścieżki rowerowe;
  • 63% badanych chce rozbudowy infrastruktury rowerowej w celu poprawy bezpieczeństwa.

Skuteczne zarządzanie stanem nawierzchni

Stan nawierzchni wielu ścieżek rowerowych w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Użytkownicy skarżą się na komfort jazdy, nie czują się bezpiecznie. Monitorowanie stanu nawierzchni całej sieci dróg i ścieżek niesie za sobą ogromne koszty dla zarządcy. Z problemem tym borykają się zarządcy dróg wszystkich kategorii, czy to z małych, czy większych miast. Napięte budżety nie pozwalają utrzymywać infrastruktury rowerowej w należytej kondycji.

Punktem wyjścia w skutecznym zarządzaniu chodnikami i ciągami pieszo-rowerowymi jest podejmowanie decyzji w oparciu o dane. To informacje i wynikającą z nich wiedza pozwalają na wybór właściwego scenariusza i określenie niezbędnych wydatków. Jan Zieliński przedstawił, w jaki sposób optymalizować decyzje ekonomiczne zgodnie z zasadami opisanymi w normie ISO 55000 Asset Management, wskazując na kluczowe elementy procesu.

Prezentacja systemu ASPEN

Do Torunia przyjechaliśmy razem z naszymi hulajnogami elektrycznymi podłączonymi do systemu ASPEN (Otwartego Systemu Inspekcji Komunikacyjno-Akcelerometrycznej), które zostały zaprezentowane podczas praktycznej części wystąpienia. Aplikacja ASPEN znacząco usprawnia proces pozyskiwania informacji o stanie nawierzchni chodników, dróg dla rowerów, a także ulic. Przy pomocy smartfonu zamontowanego na hulajnogach rejestruje drgania i analizuje zgromadzone dane w celu uzyskania oceny stanu nawierzchni, dla poprawy bezpieczeństwa, komfortu jazdy i planowania budżetów utrzymaniowych. To nieporównywalnie tańsze od standardowych kampanii diagnostycznych i jednocześnie skuteczne rozwiązanie z powodzeniem rozwijamy w ramach projektu badawczo-rozwojowego współfinansowanego przez ESA (Europejska Agencja Kosmiczna).

hulajnogi elektryczne wykonujące diagnostykę stanu nawierzchni przy pomocy aplikacji OSIKA
Zdjęcie 3: Hulajnogi elektryczne (źródło: własne)

OnKo3

Na koniec wystąpienia uczestnicy mieli okazję zapoznać się z naszym flagowym narzędziem wspierającym zarządzanie utrzymaniem- OnKo3, pozwalającym na interaktywny i synchroniczny dostęp do danych drogowych.

Zebrane podczas różnych kampanii pomiarowych dane są ujednolicane do jednorodnej postaci. Użytkownicy zyskują dostęp do map tematycznych, profili liniowych oraz zestawień tabelarycznych. Zwizualizowane dane dopełniają zdjęcia nawierzchni oraz fotorejestracja pasa drogowego.

Wyraźną zaletą i przewagą narzędzia OnKo3 nad klasycznymi systemami geoinformacyjnymi (GIS), jest fakt, iż użytkownik posiada zsynchronizowany dostęp do wszystkich istotnych dla niego informacji bez ograniczeń.

System udostępniania danych drogowych OnKo3
Zdjęcie 4: Widok aplikacji Onko3 (źródło: własne)

Seminarium warsztatowe Drogi Publiczne było doskonałą okazją dla słuchaczy do poszerzenia wiedzy technicznej, m.in. z zagadnień wyznaczania ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, wyboru nawierzchni drogowych oraz chodnikowych, jak również ich utrzymania. Uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek dotyczących zarządzania i podejmowania świadomych decyzji dotyczących infrastruktury.

Nie ma wątpliwości, że wydarzenie to jest warte uwagi, dlatego nie zabraknie nas także we Wrocławiu, gdzie w dniach 25-26 sierpnia 2020 r. odbędzie się kolejne seminarium, tym razem dla Polski południowo-zachodniej.