Udział Heller Consult w X Międzynarodowej Konferencji „Śląskie Forum Drogownictwa” (12–14 czerwca 2024, Szczyrk)

Heller Consult na X Międzynarodowej Konferencji Śląskie Forum Drogownictwa 2024

W dniach 12–14 czerwca 2024 roku, w malowniczym Szczyrku, odbyła się jubileuszowa X Międzynarodowa Konferencja Śląskie Forum Drogownictwa, którą współorganizowały Polski Kongres Drogowy oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, obchodzący w tym roku 25-lecie swojej działalności.

Cel i zakres konferencji

Forum skupiło się na kluczowych obszarach rozwoju infrastruktury drogowej:

  • Zmiany klimatyczne i dekarbonizacja w inżynierii drogowej;

  • Projekty badawcze realizowane w Polsce i w Niemczech;

  • Innowacyjne technologie bitumiczne wykorzystywane przy budowie i utrzymaniu dróg;

  • Technologie betonowe w drogownictwie i obiektach inżynierskich;

  • Bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD) i inteligentne systemy transportowe (ITS).

Uczestnicy i prelegenci

W wydarzeniu wzięli udział specjaliści z kraju i z zagranicy. Wśród przedstawicieli międzynarodowych znaleźli się eksperci z takich instytucji jak:

  • Niemieckie Stowarzyszenie Drogownictwa (FGSV),

  • Federalny Instytut Badawczy Dróg (BASt),

  • Federalne Ministerstwo Transportu.

Program merytoryczny – przegląd sesji

Sesja I – Zmiany klimatyczne i dekarbonizacja

  • Wymogi środowiskowe przy budowie i utrzymaniu dróg: wpływ dyrektywy siedliskowej i ochrona gatunków (dr Sven-Martin Nielsen, FGSV).

  • Wykorzystanie potencjału zrównoważonego rozwoju w drogownictwie (Michael Sulzbach, BASt).

  • Nowe polskie wytyczne projektowe dotyczące odwodnienia i podczyszczania wód deszczowych (prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, Politechnika Krakowska).

  • Wpływ zmian klimatu na dobór rozwiązań inżynieryjnych i retencję (Waldemar Lewandowski, Vodaland).

Sesja II – Projekty badawcze w Polsce i Niemczech

  • Programy badawcze w ramach BASt i FGSV: od identyfikacji tematów do implementacji w przepisach (Stefan Höller, BASt).

  • Projekty IBDiM oraz efektywność nauk drogowych w Polsce (Aleksandra Skorupska i dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, IBDiM).

  • „INREH” – innowacje w ochronie przed hałasem drogowym (dr inż. Maciej Hałucha, Politechnika Krakowska).

  • “Elanore” – badania nad oporem toczenia (dr hab. inż. Grzegorz Ronowski, Politechnika Gdańska).

Sesja III – Technologie bitumiczne

  • Zastosowanie destruktu asfaltowego w miksach mineralno-asfaltowych (dr inż. Krzysztof Błażejowski, Orlen Asfalt).

  • Mieszanki mineralno-asfaltowe z wysoką zawartością granulatu asfaltowego (Przemysław Ostrowski, Orlen Asfalt).

  • Wykorzystanie mieszanki SMA 16 w warstwie wiążącej i podbudowie (Michał Rupala, Strabag; Zbigniew Włodarczyk, TPA).

  • Zwiększenie trwałości warstw dzięki zastosowaniu georusztów wielokształtnych (Piotr Mazurowski, Tensar).

Sesja IV – Technologie betonowe

  • Nawierzchnie z ciągłego betonu zbrojonego (Stefan Höller, BASt).

  • Monitoring betonu w trakcie budowy mostu nad Odrą w Raciborzu (dr inż. Piotr Łaziński, Politechnika Śląska; Grzegorz Grządziela, TPA).

  • Metoda „slushingu” – zagęszczanie podbudowy z kruszywa łamanego (dr inż. Aleksander Zborowski, TPA).

  • Betonowe nawierzchnie mostowe (prof. dr hab. inż. Antoni Szydło, Politechnika Wrocławska).

  • Dobór odpowiednich spoiw w zależności od gruntu – perspektywy rozwoju w Polsce (Marek Przeradzki, Visolis Stabilizacje).

Sesja V – BRD i ITS

  • Bezpieczeństwo na drogach wiejskich – przyczyny wypadków i środki zapobiegawcze; projektowanie klasowe i oznakowanie (Dirk Griepenburg, FGSV).

  • Nowa metodologia oceny ryzyka wypadków i kategorie bezpieczeństwa infrastruktury drogowej (dr hab. inż. Mariusz Kieć, Politechnika Krakowska).

  • Ekonomiczne aspekty stosowania taśm 3M Stamark – trwałość i koszt (Beata Sałyga, 3M)

Wnioski i wartość merytoryczna udziału Heller Consult

Uczestnictwo Heller Consult w tym wydarzeniu pozwoliło na:

  • Aktualizację wiedzy o nowych technologiach w bitumicznym i betonowym budownictwie drogowym.

  • Pozyskanie innowacyjnych rozwiązań badawczo-technicznych, m.in. w zakresie dekarbonizacji, diagnostyki infrastruktury i ITS.

  • Rozbudowę sieci kontaktów z wiodącymi ekspertami i instytucjami z Polski i zagranicy.

  • Umocnienie wizerunku firmy jako aktywnego uczestnika dialogu o zrównoważonym rozwoju infrastruktury drogowej

Podziękowania

Serdeczne podziękowania za zaproszenie i doskonałą organizację kierujemy do Polskiego Kongresu Drogowego oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach

Źródło: Polski Kongres Drogowy