Odpowiedzi na te i wiele innych pytań pomagają przygotować racjonalny plan poprawy bezpieczeństwa na drogach, ustanawiając takie prawo i projektując takie przejścia, które spełnią oczekiwania społeczeństwa. Wielokrotnie wcześniej testowane rozwiązania nie będą w pełni spełniać swojej funkcji, jeżeli nie będą poddawane regularnym badaniom, a ewentualne poprawki nie będą wprowadzane na bieżąco. Wiedząc jak zachowują się uczestnicy ruchu można decydować, które rozwiązanie będzie w danym miejscu najlepsze, dobierać cykle sygnalizacji świetlnej, stosować odpowiedni rodzaj oznakowania, przeprowadzać właściwie skierowane kampanie społeczne czy wyznaczać trendy zachowań, które mogą znacząco korygować obowiązujące wskaźniki w inżynierii ruchu.
Analiza zachowań pieszych i kierowców
W 2018 roku mieliśmy okazję brać udział w niezwykle interesujących badaniach na skalę ogólnokrajową, w których rejestrowano niestandardowe atrybuty zachowań zarówno pieszych, jak i kierowców. Analizowaliśmy różnego rodzaju typy przejść dla pieszych w zróżnicowanych pod względem natężenia ruchu, zagęszczenia ludności, zabudowania i kategorii dróg lokalizacjach. Instytut Transportu Samochodowego na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury wykonywał zamówienie dotyczące analizy, a my jako podwykonawca zajmowaliśmy się zakodowaniem i przetwarzaniem nagrań wideo wraz z opracowaniem wyników końcowych.
Na podstawie przetworzonych danych udało nam się określić wiele prawidłowości i wzajemnych zależności. Przetwarzaliśmy dane o pieszych obejmujące następujące informacje: wiek, płeć, prędkość, czas przejścia, kierunek i natężenie ruchu. Określaliśmy także tak istotne zachowania pieszych, na które składały się ewentualne wykroczenia takie jak: słuchanie muzyki, przechodzenie na czerwonym świetle, przechodzenie w niedozwolonym miejscu, rozmowa przez telefon, korzystanie z ekranu dotykowego czy niebezpieczne wtargnięcie na jezdnię.