W ostatnich dniach w mediach ukazały się wyniki pomiarów prędkości pojazdów zrealizowanych przez Heller Consult na zlecenie Instytutu Transportu Samochodowego. Pomiary wykonywano w kwietniu 2016 r. przy zastosowaniu opracowanego przez HC (we współpracy z firmą Far Data), systemu pomiarowego, rejestrującego ruch w trybie „pojazd za pojazdem”.
Podstawowymi parametrami rejestrowanymi przez system pomiarowy były:
- prędkość chwilowa,
- czas rejestracji pojazdu w przekroju pomiarowym w milisekundach,
- długość pojazdu,
- pas ruchu,
- kierunek ruchu,
- klasa pojazdów (ze względu na długość).
Uzyskane dane posłużyły do przeprowadzenia analizy, w ramach której określono m.in. prędkości średnie dla poszczególnych punktów pomiarowych, udział pojazdów przekraczających dopuszczalne limity prędkości oraz udział pojazdów poruszających się z odstępami niebezpiecznymi.
Pomiary prędkości przeprowadzono w 5 punktach rozmieszczonych na drogach różnej kategorii na terenie województwa Mazowieckiego. Wszystkie punkty zostały zlokalizowane w obszarze zabudowanym, w niewielkiej odległości od miejsc, w których do 1 stycznia 2016 funkcjonowały fotoradary wyłączone na mocy ustawy Dz.U. 2015 poz. 1335 z dnia 24 lipca 2015 r.
W czasie 24-godzinnych pomiarów, zebrano dane dla blisko 230 tys. pojazdów. W przetworzeniu danych wykonanych przez Heller Consult wykorzystano także dane uzyskane ze Straży Miejskich z Warszawy i z Nowego Dworu Mazowieckiego.
Na stronie ITS opublikowano raport z przeprowadzonych badań.
Inne publikacje:
- http://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/523385,fotoradary-strazy-miejskiej-zniknely-a-kierowcy-przekraczaja-predkosc.html
- http://www.pap.pl/aktualnosci/news,541055,its-tam-gdzie-zlikwidowano-fotoradary-kierowcy-przekraczaja-predkosc.html
- http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,bez-fotoradarow-jezdzimy-szybciej-eksperci-pokazali-wyniki-badan,204970.html