Zapierająca dech w piersiach trasa kolejowa w Alpach Berneńskich na kalendarzu HC 2023

Przepiękna szwajcarska dolina Lauterbrunnental, otoczona przez wysokie szczyty Alp, z których łącznie spływa 72 wodospadów, tworzy krajobraz unikatowy na skalę światową.  Największy z nich Staubbach ma długość 300 metrów i jest widoczny po prawej stronie zdjęcia opublikowanego w naszym kalendarzu 2023. Na pierwszym planie tej fotografii wykonanej w 1895 roku dostrzec można kolej parową w Lauterbrunnen, będącej przez wieki zwykłą szwajcarską wsią. Prawdziwy rozkwit miejscowości nastąpił w miarę rosnącego zainteresowania walorami przyrodniczymi przez turystów, pisarzy i malarzy. W XIX wieku zaczęli tłumnie przybywać tutaj zagraniczni alpiniści, traktując dolinę jako bazę startową do wypraw na pobliskie szczyty, co wymusiło budowę infrastruktury transportowej i hotelowej.  

Wiek XIX to czas rozwoju transportu szynowego w całej Europie. Pierwsze plany budowy kolei w Lauterbrunnen powstały w 1875 roku, jednak prace budowlane ze względu na problemy z finansowaniem ruszyły dopiero 1891 roku. Pierwsza linia na całej długości Lauterbrunnen do Grindelwald, została otwarta 20 czerwca 1893 roku jako linia letnia.

Elektryfikacja, budowa dalszych odcinków kolei oraz kolejek linowych i wyciągów narciarskich umożliwiły wygodny dostęp do doliny i okolicznych szczytów miłośnikom przyrody, oraz sportowcom. Dziś idyllicznie położna stacja kolejowa Lauterbrunnen to odnowiony i nowoczesny węzeł przesiadkowy. Obsługuje 6-kilometrową linię na trasie Lauterbrunnen-Mürren oraz 19-kilometrową linię z Lauterbrunnen do Grindelwaldu, która wiedzie przez grzbiet Eigeru przy stacji węzłowej Kleine Scheidegg. Specjalnie wbudowany tu trójkątny rozjazd umożliwia w razie potrzeby obrócenie pociągu tak, aby można go było wykorzystać również po drugiej stronie przełęczy. Większość linii jest jednotorowa, co dodatkowo utrudnia zarządzanie ruchem torowym.

Kolej w Lauterbrunnen ma już 130 lat, jest nie tylko wykorzystywana do przewozu ludzi i towarów, ale także wybierana jako linia turystyczna, aby wygodnie, trochę wolniej niż zwykle, podziwiać piękne szczyty szwajcarskich Alp zza okna pociągu.