aktualności

Badamy hulajnogi elektryczne – projekt Osika UTO!

hulajnoga elektryczna - badania stanu nawierzchni - aplikacja OSIKA - bezpieczeństwo UTO

Hulajnogi , deskorolki i monocykle elektryczne zapełniają ulice i chodniki polskich miast. Urządzenia transportu osobistego (UTO) to nowoczesny i coraz bardziej popularny element zrównoważonego systemu transportowego. Zadaniem zarządców dróg jest zapewnienie komfortu jazdy kierowcom hulajnóg oraz bezpieczeństwa pieszym, dla których prędkości dochodzące do 30 km/h stanowią realne zagrożenie.

Wzrost popytu na hulajnogi elektryczne w połączeniu z ich prędkością i niedostatecznie rozwiniętą infrastrukturą niesie za sobą konieczność opracowania regulacji prawnych. Obecnie użytkownicy tych pojazdów są traktowani jak piesi. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada wprowadzenie nowych przepisów wiosną 2020 roku. Przed zarządcami dróg pojawia się kolejne wyzwanie – jak bezpiecznie zorganizować ruch UTO?

hulajnoga elektryczna - badania stanu nawierzchni - aplikacja OSIKA - bezpieczeństwo UTO
Fot: P. Pasiński

Aby odpowiedzieć na to pytanie, firma Heller Consult rozpoczęła badania hulajnóg elektrycznych. W ramach pilotażu badamy równość dróg potencjalnie nadających się dla hulajnóg za pomocą analizy drgań mierzonych smartfonami. Dotychczasowe wyniki są wiarygodne a co najważniejsze, pozwalają określić wpływ nawierzchni na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Nasze badania wykonujemy za pomocą autorskiej aplikacji OSIKA (Otwarty System Inspekcji Komunikacyjno-Akcelerometrycznej z ang. ASPEN). Aplikacja ta została opracowana w ramach projektu badawczo-rozwojowego realizowanego przez firmę Heller Consult z myślą o pojazdach czterokołowych i służy do prowadzenia pomiarów stanu nawierzchni. Wykorzystujemy ją w naszych badaniach od ponad roku. Osika pozwala na nieograniczony zasięg pomiarów oraz na obniżenie kosztów diagnostyki stanu nawierzchni, ponieważ nie wymaga specjalnych urządzeń pomiarowych.

hulajnoga elektryczna - badania stanu nawierzchni - aplikacja OSIKA - bezpieczeństwo UTO
Fot: P. Pasiński

Pomiary na hulajnogach realizujemy przy użyciu zwykłych smartfonów, w których aplikacja Osika analizuje strukturę nawierzchni podczas jazdy. Kierowca porusza się nie tylko po asfalcie, ale również po chodnikach, kostce brukowej oraz betonie. Osika zbiera i interpretuje dane o drganiach, przyspieszeniach oraz hamowaniach, jakie wykonuje kierowca hulajnogi. Jesteśmy w stanie określić stan nawierzchni dróg dla UTO oraz ocenić styl jazdy pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz komfortu jazdy użytkownika.

Nasze badania mogą przysłużyć się  poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego hulajnóg i innych urządzeń transportu osobistego. Potrafimy udzielić odpowiedzi na pytania, które do tej pory pozostawały bez odpowiedzi:  Gdzie, na jakiej nawierzchni i przy jakiej prędkości powinny poruszać się hulajnogi? Czy kierowcy hulajnóg jak i pozostali członkowie ruchu są bezpieczni?

Prace zostały przeprowadzone w ramach programu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i były przez nią współfinansowane. Poglądy wyrażone w tej pracy są poglądami autorów i nie muszą w żaden sposób odzwierciedlać oficjalnej opinii Europejskiej Agencji Kosmicznej.